mandag 8. august 2011

Min erfaring med Grete Roede nettkurs

I januar 2010 startet jeg med friskt mot på et 10-ukers nettbasert GR-kurs. Jeg fikk en veileder som skulle følge meg disse ukene. Alt jeg spiste la jeg inn på "Min side" på vektklubben til GR. Min veileder kunne se hva jeg spiste hver dag. Jeg spiste meny 2, og skulle ha et inntak av ca 1500 kalorier hver dag. Jeg måtte velge mat innenfor ulike grupper, hadde melkerasjoner og noen kosemerker som jeg kunne bruke som jeg ville i løpet av uka.

De to-tre første ukene gikk jeg ned 1,5-2 kg. Jeg fulgte kuren samvittighetsfullt, la inn alt jeg spiste hver dag. Jeg gikk på spinning 3 dager i uka - jeg var rett og slett veldig flink! Resultatet? -3 kg på 10 uker!!

Jeg var SVÆRT misfornøyd med veilederen min som burde ha grepet inn når vektnedgangen stoppet opp. Hun burde ha rådet meg til å endre på noe, gått grundig inn på min meny, gitt meg gode råd for hvordan jeg kunne legge dette opp videre. Det jeg opplevde var at det kom noen personlige setninger fra henne hvor hun for eksempel sa "Slapp av, det er normalt at det stopper opp. Bare prøv å spis mer, så løsner det sikkert". Deretter kom det en avhandling som hun sendte ut til alle hun var veileder for. Elendig personlig oppfølging!

Da det nærmet seg slutten på de 10 ukene, og jeg sakte men sikkert så 2000 kroner som kurset kostet smuldre opp mellom fingrene mine skrev jeg et brev til henne hvor jeg rettet kritikk mot opplegget. Svaret var at "noen trenger lengre tid, jeg bare kunne fortsette på neste kurs som kostet omtrent det samme". Jeg hadde brukt så mye tid på opplegget i de ukene det varte, bare å legge inn alt jeg spiste hver dag tok masse tid. Det var overhodet ikke aktuelt for meg å starte på kurs 2.

Det jeg reagerer mest på var markedsføringen til GR. "Ned 10 kg til påske" Jeg mener at de ikke burde hatt lov til å reklamere på denne måten når de ikke kan vise til at alle når dette målet. Jeg skrev en hissig evaluering til dem etter at kurset var ferdig, men hørte selvsagt ikke noe.

Til slutt - Hvis noen tenker på å starte på et Grete Roede-nettkurs - IKKE GJØR DET! Bruk heller pengene på noe fornuftig eller noe morsomt. Det finnes mange gratis tips til sunt kosthold på nettet. For eksempel kommer man langt med å kutte ut sukker og andre raske karbohydrater, og komme seg i aktivitet. Så enkelt, men huff - så vanskelig å følge :-)

2 kommentarer:

  1. Dette er tydeligvis veldig individuelt. Jeg opplevde at min kursleder var kjempeflink og god på personlig oppfølging. Jeg gikk ned 6 kg på 8 uker og var fornøyd med det. Nå går jeg på et kurs til, men ikke på nett denne gangen. Var igrunn mer fornøyd med det på nettet, fordi hun faktisk så gjennom det jeg spiste, det gjør de ikke på det "ordentlige" kurset. Likevel, jeg går ned i vekt.. så noe riktig må da Grete gjøre :P Lykke til videre med denne ballongen du har i magesekken, spennende! Håper du når målene dine :D

    SvarSlett
  2. Så flott at du har lyktes med GR. Vi var 5 stk som begynte samtidig, og vi møttes en gang i uka for å støtte hverandre. Vi hadde alle ulike veiledere, men alle opplevde at dette ikke fungerte. Kanskje GR har forbedret nettveiledningen sin nå, eller at vi rett og slett bare var uheldige? Jeg gleder meg i hvert fall over at andre lykkes med opplegget :-)

    SvarSlett