søndag 21. april 2013

Etappevis vektnedgang

Jeg ser at denne vektnedgangen går etappevis for meg. I starten gikk jeg ned ganske fort, og kunne nesten merke forskjell fra dag til dag. Nå når det har gått noen uker er det ikke slik. Vektnåla står i ro i ca 2 uker før den går sakte ned igjen. Dette kan være ganske umotiverende når jeg har fulgt et stramt opplegg med spising og trening. Samtidig tror jeg faktisk det kan være greit for kroppen å stabilisere seg litt før jeg går mer ned. Hvis jeg går veldig fort ned vil det nok også komme ganske fort tilbake igjen hvis jeg skeier ut med noe.

Det kommer ofte noe i veien når jeg ser for meg opplegget et par uker fram i tid. I forrige uke ble jeg syk, og ble liggende på sofaen i flere dager. Alt av trening utgikk. Denne uka skal jeg reise bort. Slike ting gjør at jeg ikke får til å følge opplegget mitt slik jeg har tenkt. Jeg går nok ikke opp i vekt, men det blir heller ingen nedgang. Målet mitt var at jeg skulle ha kommet meg under 70 kg til nå, og det har jeg ikke greid. Til neste søndag skal jeg være i mål- selv om jeg skal reise bort en liten tur.

Jeg skal ta meg en treningsøkt i dag, så blir det en god start på "Under 70 i løpet av kommende uke"

Da kan jeg bare ønske meg selv lykke til :-)


11 kommentarer:

  1. Hei
    Har lest den delen av bloggen din som omhandler gastric balloon. Tenker på en slik løsning selv men tror luftfylt er best. Dersom en væskefylt ballong sprekker risikerer man jo også operasjon, så risikoen skulle bli lik i et sånt tilfelle tenker jeg. Ser på matinntaket ditt i løpet av en dag som du beskrev 3.mars. Ser for meg ut til å være "for lite næring". Hva tenker du om det? Kroppen går over i "sultkatastrofemodus" om man tilfører for lite har jeg lest. Håper dette kan være en metode som hjelper meg tilbake til normal størrelse og et normalt spisemønster. Jeg setter stor pris på bloggen din og håper at du fortsetter å oppdatere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo :-)
      Jeg var bestemt på luftfylt selv inntil jeg snakket med klinikken i Estland. De sa at de hadde opplevd at luften hadde gått ut av ballongen. Dette kan være farlig fordi at man ikke vil merke at det skjer, og at den tomme ballongen kan gå ned i tarmen og sette seg fast. Den må da opereres ut.
      Med den væskefylte vil man umiddelbart merke det hvis det lekker væske ut av ballongen da urinen blir blåfarget. I tillegg har man litt tid på seg (et par dager sa de til meg) å komme seg til klinikken slik at de kan bytte ballong via gastroskopi.
      Det er sikkert svært sjelden at luften går ut av de luftfylte, men jeg turte ikke å ta sjansen fordi jeg gjorde det i utlandet. Man kan liksom ikke bare stikke innom og ta en sjekk om man har mistanke om at luften har lekket ut. Hadde jeg bodd i nærheten av klinikken hadde jeg muligens gått for den luftfylte likevel. Jeg leste på forhånd at det var færre plager med den, men jeg må si at jeg har så få plager med den væskefylte at det er ikke noe jeg tenker på nå.
      Jeg spiser mer nå enn jeg gjorde i begynnelsen. Gjerne 2 knekkebrød i stedet for ett, yoghurt eller frukt til mellommåltid. Til middag prøver jeg å spise masse grønnsaker, en potet og et stykke fisk eller kjøtt. Hvis jeg spiser mye middag blir jeg uvel, så det begrenser seg litt selv.
      Jeg har vært gjennom utallige kurer, og for meg er det eneste som fungerer å innta mindre enn det jeg bruker. Jeg har prøvd å øke matinntaket for å øke forbrenningen, men det har resultert i at jeg enten har stått på stedet hvil eller lagt på meg. Derfor er konklusjonen min at for meg er det litt "sultkatastrofe" som gjelder for å gå ned. Men all ære til de som går ned ved å spise mer mat :-) Det funker dessverre ikke for meg.
      Det er viktig å være bevisst på at dette ikke er en lettvint slankekur. Man må være svært bevisst i forhold til matinntak for å gå ned i vekt. I tillegg bør man trene. Hjelpen ligger i at man ikke kan overspise. Da blir det veldig vondt i magen.
      Ønsker deg lykke til med å ta beslutningen. Jeg angrer ikke på at jeg fikk ballongen.

      Slett
  2. Ønsker selvfølgelig deg (og meg selv) lykke til på reisen mot et lettere liv. Glemte det i kommentaren:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) Jeg skal oppdatere bloggen minst en gang i uka. Skriv gjerne en kommentar igjen hvis/når du bestemmer deg for ballong.

      Slett
  3. Heihei, jeg lurer på om du vet av nettforum som omhandler gastric balloon og andre slankemetoder? Jeg har dessverre veldige problemer med å gå ned i vekt. Jeg vet ikke hvor jeg skal finne informasjon fra brukere... din blogg er den eneste norske jeg finner, som skriver om dette. Tenker ikke på slanking a la Grete Roede, men gastric balloon, gastric bypass, gastric sleeve og hvor man diskuterer erfaringer med det.
    Håper du klarer å gå ned, og holde deg nede. Vet av egen smertefull erfaring at det er hardt... utskeielser straffes øyeblikkelig, slanking går sakte. M

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)
      Jeg har ikke funnet noen norske nettforum eller andre blogger som omhandler gastric ballong. Det var derfor jeg bestemte meg for å skrive om det her på denne bloggen :-)Jeg har bare lest om emnet på utenlandske sider.
      Jeg er ganske sikker på at du finner norske forum som omhandler gastric bypass og sleeve siden dette er såpass utbredt i Norge. Søk for eksempel på Google "Gastric bypass erfaringer"
      Det siste du skriver er veldig sant. Tenk så greit om det kunne vært motsatt!:-)

      Slett
  4. Hei :) jeg har også ballongen i magen, fikk den samme sted og med samme lege som deg, føler meg VELDIG igjen i det du skriver om dagene på klinikken der nede :) nå er det 1uke siden jeg fikk ballongen og jeg føler det går veldig bra! :)) jeg hadde også 28 i bmi da jeg tok den. Lurer på om du noen ganger får en krampelignende

    SvarSlett
  5. Obs! Krampelignende følelse til venstre under ribbebeina? Ikke vondt men litt ubehaglig.. Skal også skrive mail til de og si ifra ;) ellers så har jeg allerede gått ned 5kilo på en uke :o stabiliserer seg nok etterhvert... Gleder meg til å hørre hvordan det går videre med deg :) lykke til ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym.
      Gratulerer med ballong- og wow!- for et vekttap første uke. Så herlig med en slik start.
      Jeg kjenner igjen den krampelignende følelsen. Jeg hadde den i begynnelsen, men det forsvant etter hvert. Det var bare de to første ukene jeg trengte å ta magesyre-medisinen. Etter det har jeg ikke hatt vondt pga magesyre.
      Hvor mye håper du å gå ned i løpet av disse månedene?
      Jeg skulle ønske 15 kg totalt for min del, men tror ikke det går. Det er nå 11 uker siden jeg fikk ballongen og jeg har gått ned ca 8 kg. Har 15 uker igjen. Hvis jeg går ned 1/2 kg i uka klarer jeg 15, men det spørs altså.. Det er ikke alle uker jeg går ned noe.
      Hvordan gikk hjemreisen din? Jeg syntes det var så grusomt på reisen, hadde så vondt hele tiden. Huff. Jeg er spent på hvordan det blir når den skal ut igjen. Håper det ikke blir vondt etterpå.

      Slett
  6. Hei Hollie

    Jeg har bestemt meg for Gastric Balloon slik som du, men med den forskjellen at min blir luftfylt. Skrev på bloggen din 22. april som anonym og i ditt svar ønsket du at jeg skrev på nytt når avgjørelsen var tatt.

    Jeg har mange flere kilo å streve med enn du har. BMI på nesten 35, så jeg blir anbefalt gastric sleeve av overvektsklinikkene. Selv mener jeg det er for drastisk da jeg er helt frisk og vet gjennom andres erfaring at operasjon kan være alt annet enn bare positivt.

    Enkelte av klinikkene, og da i særdeleshet Aleris, er veldig aktive i markedsføringen av slankeoperasjoner. Reagerer på dette da markedsføring ikke er egnet til å belyse alle sider ved en sak, men hensikten vel ene og alene er profitt. Den daglige gjentakelsen vi får gjennom bl.a sosiale medier er også med på å alminneliggjøre slankeoperasjoner. Uheldig utvikling mener nå jeg og savner at helsemyndighetene kommer på banen med andre sider av erfaringene enn solskinnshistorier.


    Tirsdag 7.mai skal min luftballong inn og jeg er meget spent. Ambisjonen er å reise med fly tur/retur på samme dag...........Det kan godt hende at jeg må hyre inn på et hotell i nærheten istedefor å reise hjem på tirsdag, det vil vise seg etter innsettingen.
    Skal på Aleris så prisen er stiv men jeg føler meg tryggere der. Innser at det baserer seg på fordommer.....Er så heldig at pris ikke er kritisk punkt. Luftfylt ballong beholdes i 12 mnd, håper at det bidrar til at jeg kan ta av flere kilo enn alternativet på 6 mnd. Målet er å ta av hele 27 kilo så dette blir nok en kamp hver eneste dag i et helt år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo.
      I dag er dagen for ballongen din! Å, nå er du sikkert veldig spent.
      Det er ikke sikkert du får samme opplevelsen med luftballongen som jeg hadde med den væskefylte, men du må sikkert forberede deg på at det blir ubekvemt noen dager.
      Jeg synes de refleksjonene du har gjort angående å velge luftfylt høres helt riktig ut for din del. Et halvt år er ikke så fryktelig lang tid, og hvis du skal ned bortimot 30 kg er det nok lurt å ha et år på å gjøre det. Så bra at du kunne velge norsk klinikk, de har sikkert god oppfølging av pasientene. Da er de sikkert også veldig trygge på at den luftfylte er 100% å stole på.
      Du er jo bare nødt til å gi en oppdatering her etter hvert om hvordan det går med deg :-)Jeg blir jo spent på å høre.
      Lykke til i dag!

      Slett