fredag 5. april 2013

Er det farlig hvis ballongen min sprekker?

I dag er gastric balloon omtalt på side2.no, og de har gjort et lite intervju med meg angående mine erfaringer med ballongen. Jeg ser at professoren som er intervjuet er skeptisk, og han sier at både ballongen og magesekken kan sprekke.

Min ballong er av typen som er væskefylt. Det er mørk blå væske som er inni, og dersom den sprekker eller begynner å lekke vil dette vises på urinen min. Jeg fikk beskjed hos legen i Tallinn om at dersom jeg oppdaget blåfarge i urinen måtte jeg reise nedover igjen for å bytte ut ballongen. Han sa ikke at det var akutt eller livsfarlig, men at jeg burde komme så fort jeg kunne, og helst innen neste dag. Legen poengterte at i løpet av årene han hadde drevet med dette hadde han aldri opplevd at det hadde skjedd på deres sykehus.

Jeg ville egentlig ha den luftfylte ballongen, men denne typen ville ikke legen anbefale da de hadde opplevd at luften hadde gått ut av ballongen. Dersom dette skjer har jeg forstått det slik at den i verste fall kan sette seg fast i tarmen og må opereres ut, noe som kan være farlig. Man vil jo ikke oppdage om dette skjer siden ballongen er fylt med luft, og ikke farget væske. Jeg turte ikke ta sjansen på dette. Det som er bra med den luftfylte er at den kan være i magen et helt år i stedet for et halvt år som er grensen for den væskefylte.

Informasjon om at magesekken kan sprekke har jeg muligens lest litt om i min jakt på informasjon om ballongen, men det må jo være uhyre sjelden at noe slikt skjer. Dersom man overspiser med ballongen i magen vil det jo bli veldig fullt siden ballongen tar mye plass, men min erfaring er at man får veldig vondt, og kaster opp hvis man spiser for mye. Uten å vite det sikkert vil jeg tro at dette er en svært sjelden bivirkning av ballongen.

For øvrig er jeg veldig fornøyd i dag fordi jeg har gått ned enda mer i vekt :-)

Still gjerne spørsmål i kommentarfeltet dersom du lurer på noe angående ballongen.


10 kommentarer:

  1. Hei var det her du ble operert? http://www.thehealthclinic.eu/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var der. Men jeg vil ikke kalle det en operasjon, ballongen føres inn gjennom spiserøret ved gastroskopi :-)

      Slett
  2. visste du at ballongen utvider magesekken, slik at når du fjerner den, vil du føle mere sulthetsfølelse siden magesekken har blitt større!! så du vil mest trolig gå opp i vekt igjen... just so u know.

    SvarSlett
    Svar
    1. At den fysisk utvides på grunn av ballongen skulle jeg gjerne sett undersøkelsene som dokumenter.. noe annet er at plassen som ballongen tar blir frigitt, og at det dermed blir mer plass til mat igjen. Sjansen for at jeg legger på meg er helt klart til stede. Min utfordring etter at den tas ut er da å holde vekta, noe jeg kommer til å jobbe hardt for å klare. Men du skal ha takk for oppmuntringen :-D

      Slett
  3. Spennende at du tar en ny vei for å oppnå målet ditt! Jeg er på min egen vei til lykken, prøver også å gå ned noen kg, men jeg prøver den harde måten..for ja, det ER hardt å gå ned i vekt! Det er dumt å lese om alle de bivirkningene, de virker faktisk veldig fæle! Tror nok jeg kommer til å følge deg videre altså, er spent på hvordan det går etter at den blir tatt ut også :)Heier på deg! :)

    PS: Måtte bare le av svaret du ga Anonym, haha! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Amanda.
      Så flink du er som tar "hardmetoden" :-) Jeg heier på deg!
      Ja, det er- og har vært veldig spennende å prøve dette. Som jeg sa i intervjuet har jeg erkjent at dette ikke noen mirakelkur. Jeg kjenner sult, og har noen dager bare lyst å spise både godteri og usunn mat, men jeg prøver så hardt jeg kan å velge bort dette. Den største hjelpen med ballongen er at jeg blir fort mett, så matinntaket blir mindre. Dette er til stor hjelp for meg, pga at jeg ofte har spist mye til måltidene, og fortsatt spisingen lenge etter jeg har vært mett. Å trene er også en av forutsetningene for at dette skal lykkes, så jeg prøver å få til 3 økter hver uke. Jeg merker at vektnedgangen henger sammen med om jeg er flink til å trene eller om jeg sluntrer unna.

      Jeg skal oppdatere så ofte jeg kan, så det er veldig gøy om du følger med, så kan du jo legge inn en kommentar innimellom slik at jeg kan følge med deg også :-) Ha en fin dag!

      Slett
  4. takk for at du deler din historie med oss!:) Det er interessant lesning!:) stikk gjerne innom min også:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora.
      Jeg tenker at dette skal være min "dagbok" i prosjektet, og informasjon til andre som ønsker å vite mer om gastric balloon-metoden. Jeg skal fortsette oppdateringen i løpet av månedene som er igjen, og tida etterpå. Det blir jo en ekstra motivasjon å lykkes hvis jeg vet at mange følger med meg :-)

      Ha en fin dag!

      Slett
  5. Hei. Spent på hvordan det går med deg... Hvordan går det med vektnedgangen, formen osv. Får ballong i magen neste torsdag, så jeg følger spent med på deg :-) Hilsen Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo!
      Det går bare fint med meg. Jeg har vært på reise noen dager, med dårlig tilgang på nett så derfor ble det stille på bloggen. Det er litt vanskelig å følge alle planer på reise, men jeg prøver å tenke at jeg i hvert fall ikke skal gå opp i vekt- men holde vekta. Formen er veldig bra, jeg har svært få plager med ballongen. Så spennende at du også skal få ballong. Er det her i Norge eller i utlandet?

      Slett