søndag 10. mars 2013

Å stoppe i tide..

Da har det gått 3 uker av totalt 26 med gastric balloon. Denne uka har jeg vært borte noen dager på kurs. Kurs betyr ofte at det blir en del matservering- noe som skjedde denne gangen også. Den ene dagen spiste jeg ganske mye til lunsj, og ble fryktelig mett. Til middagen om kvelden valgte jeg bare en liten rett. Jeg drakk faktisk et glass vin også, noe som gikk helt greit. Jeg har ikke drukket alkohol siden jeg fikk ballongen, så jeg var litt spent på det. Da jeg la meg om kvelden kjente jeg at jeg var fullstendig stappmett.

Neste morgen kjente jeg fremdeles at jeg var mett. Jeg spiste jeg en veldig enkel frokost, og droppet lunsjen. Før hjemreisen kjøpte jeg ei pølse med brød. Utover ettermiddagen fikk jeg forferdelig vondt i magen, samme smertene som da jeg fikk satt inn ballongen. Det kjentes som om at maten jeg hadde spist i løpet av dagene presset seg opp. Etter en times tid med smerterier kjente jeg at jeg måtte kaste opp. Det var en stor lettelse å få ut all maten som lå der og presset på. Jeg ble i helt fin form igjen etter at jeg hadde kastet opp. Dette var rett og slett en beskjed til meg at det ikke er mulig å spise så mye med ballongen i magen.

Jeg er nok litt treg i oppfattelsen, for i går skjedde nesten det samme! Jeg spiste ikke mye i løpet av dagen, og lagde middag ganske sent på kvelden. Jeg var veldig sulten da jeg skulle spise, noe som resulterte i at jeg spiste for mye. Magekrampene kom etter ei stund. Jeg gikk og la meg, men hadde så vondt at jeg bare måtte stå opp igjen. Jeg ble skikkelig kvalm, og kastet opp. Etterpå var jeg helt fin igjen. Dette er nesten hele poenget med ballongen- man er nødt til å stoppe før man er skikkelig mett. Mettheten kommer ei lita stund etter måltidet. Jeg er nødt til å lære meg å stoppe i tide. Det er ikke lurt å gjøre som jeg gjorde i går da jeg var veldig sulten når maten var ferdig. Jeg klarte ikke å begrense porsjonen med mat. Jeg må bare jobbe videre med meg selv slik at jeg klarer å begrense meg.

Mange som har gastric balloon plages med at de raper mye, og at det er en ekkel lukt på luften som kommer opp. Dette har ikke skjedd med meg- før den dagen jeg skulle på kurs! Jeg hadde spist knekkebrød med kokt egg om morgenen.
Note to self: ikke spis kokt egg så lenge jeg har ballongen i magen!! Det utviklet seg en gass i magen som kom ut som rap- og dette sto på hele dagen. Det ga seg neste dag- gudskjelov. Jeg var jo livredd for å snakke med folk.

Ellers lever jeg veldig greit med ballongen, og merker lite til den. Jeg jobber og trener og gjør egentlig alt det vanlige. Jeg angrer så langt ikke på at jeg har satt den inn.

Vekta viser -4.6 kg så langt, og det er jeg fornøyd med :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar